Všeobecná diskusia II

Diskusie o automobiloch, dopravných predpisoch, motocykloch, a iných témach súvisiacich s dopravou.
Používateľov profilový obrázok
Miso122
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1942
Dátum registrácie: St 27. Nov, 2019, 21:36
Bydlisko: BA

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa Miso122 »

shiro napísal: Po 22. Mar, 2021, 19:37
Miso122 napísal: Po 22. Mar, 2021, 18:43 je to enviro, ide o presunutie zdroja znecistenia mimo frekventovanych oblasti
a to pomaha comu?
to pomaha ludom, co tam 24/7 ziju ;)
ITX >>> ATX
Používateľov profilový obrázok
shiro
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 8558
Dátum registrácie: Št 21. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Banska Bystrica

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa shiro »

werwest napísal: Po 22. Mar, 2021, 19:40 preto aby si to nedychal rano naobed vecer. ale to teba byvajuceho vo vacsej dedine trapit nikdy nebude. preto kym pridu nejake eurobloky na slovensko tak prejde rokov a rokov
Dychanie rano-na obed-vecer je nic oproti tomu, ked nam pod zadkom chcipne priroda, bez ktorej neprezijeme vobec.
Planetu nezaujima, ze si na nu ludia nakreslili nejake hranice a tvaria sa, ze vietor/znecistenie/whatever sa na nich zastavi.

Budes mat oblasti s mozno cistcim vzduchom ale za odmenu dostanes tornada, zaplavy a ine produkty globalneho oteplovania sposobovaneho tiez cim? Ano elektrarnami, aby sme mohli nabijat tieto uzasne ekologicke e-auta :-)
Ryzen 7 3700X | SilentiumPC Fera 3 | Asrock X570M Pro4 | Patriot Viper 4 Blackout 16GB DDR4-3600 CL17 | Gainward RTX4060 Ti Pegasus 8GB | Samsung 970evo Plus 250GB NVMe | Corsair MP510 1TB NVMe | Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Corsair RM550x | 24" BenQ GW2470H | 3x Noctua NF-S12B redux 1200 PWM
Xiaomi Mi 9 Lite 64GB
Používateľov profilový obrázok
scream
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 4467
Dátum registrácie: Ut 04. Okt, 2005, 20:00
Bydlisko: Kosice

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa scream »

No z toho co sa deje v cine a indii sa bude planeta este dlho spamatavat. A to sa deje a este dlhk bude diat bez ohladu na nase emisie a baterky.
Ryzen5 7600, 32GB DDR5 6000 Corsair, MSI PRO B650-P WIFI, Fortis 5, XFX RX 6700 10g, 2x2TB samsung 980 pro, 2TB SATA, EVGA SuperNOVA 550 GT @ 31,5" iiyama G-Master GB3271QSU-B1
XBOX series X
Používateľov profilový obrázok
shiro
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 8558
Dátum registrácie: Št 21. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Banska Bystrica

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa shiro »

Presne. Je zbytocne, ze sa 1mld ludi o daco snazi, ked jej to dalsie 4mld z opacneho konca planety sabotuju. na podobne znecistenia sa neda pozerat len po hranice svojho mesta/okresu/statu. Ale globalne.
Ryzen 7 3700X | SilentiumPC Fera 3 | Asrock X570M Pro4 | Patriot Viper 4 Blackout 16GB DDR4-3600 CL17 | Gainward RTX4060 Ti Pegasus 8GB | Samsung 970evo Plus 250GB NVMe | Corsair MP510 1TB NVMe | Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Corsair RM550x | 24" BenQ GW2470H | 3x Noctua NF-S12B redux 1200 PWM
Xiaomi Mi 9 Lite 64GB
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5371
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa SKiLEX »

Pietro sk napísal: Po 22. Mar, 2021, 18:32 skilex ;)
elektromobilita ma kopec dezinformacii a polopravd.
s tym suhlasim, inak by si nikto nemohol mysliet ze je to dobry napad
PC: Ryzen 5600x, Gigabyte B450i aorus pro wifi, Crucial Ballistix 2x8GB 3200mHz, Asus dual 6700xt, Corsair RM750x, FD meshify 2 compact lite, AOC Q3279VWFD8
Zvuk: Panasonic SC-PMX80, ATH M50x
NTB: Thinkpad X270, Probook 440 G7
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 5822
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa wingo »

Neverte všetkým somarinám a dezinformáciám čo si prečítate na nete, polovica platila pred 10 rokmi a koluje v nezmenenej podobe doteraz a druhá polovica je čistý blud :D
Batérie sa samozrejme recyklovať dajú, v 2019 sa zrecyklovala polovica li-on batérií, kde je dopyt je aj ponuka:
https://spectrum.ieee.org/energy/batter ... and-europe
Rozvodná sieť sa samozrejme rieši, 1adad1 spomínal pár info stranu-dve dozadu, napr. throttling a uskladňovanie energie. Throttling je jasný a na vyrovnávanie špičiek a uskladňovanie energie čiastočne slúžia už existujúce zdroje - turbínové elektrárne, vodné a prečerpávačky sú navyše prakticky "prírodná batéria" na uskladnenie prebytočnej energie na neskôr. A na vyrovnávanie špičiek poslúžia aj nové generácie batérií (napr. Austrália to rieši s Teslou), ale aj do siete pripojené elektroautá. So solarom a veternými je to ideálna kombinácia, milióny pripojených elektroáut poslúži ako veľká decentralizovaná batéria, ale chce to ešte čas kým sa to celé rozbehne a utrasie. A s kravinami typu že nevieš predpovedať kedy sa kto pripojí či odpojí sem nechoďte, štatistika nepustí a keď výkyvy v spotrebe zvládali rozvodné siete doteraz bez pripojených batérií tak s pripojenými batériami to asi ťažšie nebude, hlavne keď v dnešnej prepojenej dobe keď si vieš odsledovať a s vysokou presnosťou predpovedať o dosť komplexnejšie veci ako spotrebu energie :)

Ako som spomínal kobaltu čo bol najkritickejší a najtoxickejší prvok pri výrobe batérií sme sa už zbavili a momentálne sa rieši čo s lítiom. Nie je ťažké ho nahradiť, Li-on nie je jediná použiteľná technológia, ale momentálne nie je taký drahý a vzácny aby sa to oplatilo vzhľadom k nevýhodám iných prvkov, napriek tomu sa už teraz veľa investuje do alternatív lebo majú potenciál byť lacnejšie a dostupnejšie. Spomína sa napr. sodík, aktuálne prototypy vraj majú parametre ako Li-on pred 10 rokmi. Za posledných 10 rokov zlacneli batérie 10-násobne, momentálne sú náklady myslím 100USD/kWh a Tesla nedávno oznámila ďalšie zníženie nákladov na polovicu, pričom zároveň neustále stúpa hustota, rýchlosť nabíjania i bezpečnosť a vývoj nespomaľuje, naopak leje sa tam čoraz viac peňazí, o ďalších 10 rokov budeme zase úplne inde.

Zvyšok auta nie je komplikovanejší, práve naopak, len automobilky musia vynaložiť veľa peňazí na vývoj nových elektro platforiem takže mainstream elektroautá prídu tak o 5-10 rokov keď sa prvotný vývoj zaplatí. Také lacné ako Dacia Sandero asi nebudú nikdy, rastúce zákonné požiadavky (nielen emisie ale aj bezpečnosť) + inflácia + feature creep autá neustále zdražuje, ale to platí aj pre tie so spaľovacími motormi.

Sa smejem z toho ako sa poukazuje na neekologickosť výroby elektroáut ako keby výroba spaľovacích áut a navyše k tomu ťažba, výroba a preprava paliva bola strašne ekologická :D
A samozrejme presun znečistenia na elektrárne je ekologicky dobrý krok, nielen že na rozdiel od spaľovacích áut vieš riešiť minimálne veľkú časť elektriny bezemisne, aj pri spaľovaní je efektívnejšie riešiť emisie centralizovane v elektrárňach ako jednotlivo v stovkách miliónov áut. Problém emisií v Číne či Indii či inde EÚ nevyrieši, ale robí všetko pre to aby spravila čo mohla. Čo som počul chystá sa aj eko-clo práve na boj proti exportu znečistenia, čo pomôže aj konkurencieschopnosti domácej produkcie keďže zahraničie už nebude mať komparatívnu výhodu nižších nárokov na ekológiu výroby.
Naposledy upravil/-a wingo v Po 22. Mar, 2021, 20:28, upravené celkom 1 krát.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 5 7600X, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6000/28/37/37/30, Gigabyte AORUS RX 6800XT Master 16GB, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 5 5600X, ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WiFi, 32GB DDR4 Kingston Predator@3600/16/19/21/36, Sapphire Pulse RX6600 8GB, Toshiba XG3 1TB M.2 NVMe, Seasonic Platinum SS-660XP2, Riotoro Morpheus, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Superlux HD-330 + Brainwavz Sheepskin earpads, Edifier WN820NB
Používateľov profilový obrázok
stiv
Sponzor fóra gold
Sponzor fóra gold
Príspevky: 9990
Dátum registrácie: Pi 16. Nov, 2012, 21:30
Bydlisko: BT

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa stiv »

Mne sa paci ten postup co maju v merce ze ked buchnu bagy tak sa meni baterka. To bude radosti pri lahkom nedobrzdeni.
.
Používateľov profilový obrázok
shiro
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 8558
Dátum registrácie: Št 21. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Banska Bystrica

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa shiro »

asi sa opieraju o to, ze uz nedokazu garantovat strukturalnu integritu aj po slabom naraze. Asi az prilis velky kanon na vrabce :-)
Ryzen 7 3700X | SilentiumPC Fera 3 | Asrock X570M Pro4 | Patriot Viper 4 Blackout 16GB DDR4-3600 CL17 | Gainward RTX4060 Ti Pegasus 8GB | Samsung 970evo Plus 250GB NVMe | Corsair MP510 1TB NVMe | Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Corsair RM550x | 24" BenQ GW2470H | 3x Noctua NF-S12B redux 1200 PWM
Xiaomi Mi 9 Lite 64GB
Používateľov profilový obrázok
d3Xter
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1625
Dátum registrácie: Po 07. Apr, 2008, 14:00
Bydlisko: Spišská Nová Ves/Košice

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa d3Xter »

aj poistovna bude mat radost, zase len koncovy uzivatel bude platit viac, hlavne ze dostaneme dotaciu pri kupe a prihlaseni auta
Používateľov profilový obrázok
shiro
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 8558
Dátum registrácie: Št 21. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Banska Bystrica

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa shiro »

potom dotacie zrusia a skoncime ako Nori, kde po ich zruseni spadli predaje elektromobilov na nulu.
Ryzen 7 3700X | SilentiumPC Fera 3 | Asrock X570M Pro4 | Patriot Viper 4 Blackout 16GB DDR4-3600 CL17 | Gainward RTX4060 Ti Pegasus 8GB | Samsung 970evo Plus 250GB NVMe | Corsair MP510 1TB NVMe | Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Corsair RM550x | 24" BenQ GW2470H | 3x Noctua NF-S12B redux 1200 PWM
Xiaomi Mi 9 Lite 64GB
Používateľov profilový obrázok
Jednoduska
Sponzor fóra silver
Sponzor fóra silver
Príspevky: 5609
Dátum registrácie: Po 19. Nov, 2012, 15:45
Bydlisko: Kosice, 040 01

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa Jednoduska »

Ja inak tiez sa smejem nad ubohymi znizovaniami emisii, prosto od a po z, chapaj inzinier vyrobca importer predajca kupujuci (ten mozno nie) vedia, ze je 1.4 tsi RS hybrid blud :D
Ale musia, lebo to je v konecnom dosledku lacnejsie ako platit kktske emisne pokuty... svet pretvarky. To ozaj aj SUV sa hraje.na menej veci ako tieto hybridno sportove paskvily.

Doba tranzicie je najtahsia, ked sa technik dotiahne bude to fajn, dostupne, vykonne, cool. Ale plny suhlas s tym ze vrakoviska budu plne tychto RSiek a pod.

Ale mozno sa mylime :)
Používateľov profilový obrázok
werwest
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1635
Dátum registrácie: So 30. Jún, 2018, 20:01
Bydlisko: Lucenec

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa werwest »

shiro napísal: Po 22. Mar, 2021, 20:02
werwest napísal: Po 22. Mar, 2021, 19:40 preto aby si to nedychal rano naobed vecer. ale to teba byvajuceho vo vacsej dedine trapit nikdy nebude. preto kym pridu nejake eurobloky na slovensko tak prejde rokov a rokov
Dychanie rano-na obed-vecer je nic oproti tomu, ked nam pod zadkom chcipne priroda, bez ktorej neprezijeme vobec.
Planetu nezaujima, ze si na nu ludia nakreslili nejake hranice a tvaria sa, ze vietor/znecistenie/whatever sa na nich zastavi.

Budes mat oblasti s mozno cistcim vzduchom ale za odmenu dostanes tornada, zaplavy a ine produkty globalneho oteplovania sposobovaneho tiez cim? Ano elektrarnami, aby sme mohli nabijat tieto uzasne ekologicke e-auta :-)
vsak to nevylucujem, nemeni to ale nic na tom ze vo velkych mestach bol vzduch fakt naprd kym nezakazali aspon po euro 4
#fetacinechdrziaticho
#nafetkynereagujem
Používateľov profilový obrázok
1adad1
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2580
Dátum registrácie: Ut 06. Okt, 2009, 20:19
Bydlisko: Bratislava V - Petržalka

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa 1adad1 »

Netreba zabúdať ani to, že škodlivé častice nepochádzajú len z výfuku. Z bŕzd sa tiež uvoľňuje veľké množstvo prachu. V tomto majú hybridy a elektromobily výhodu, vďaka rekuperacii toľko neprášia z bŕzd.
Používateľov profilový obrázok
shiro
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 8558
Dátum registrácie: Št 21. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Banska Bystrica

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa shiro »

posledne som videl akysi vymysel v podobe filtra na pneumatiky. Lebo aj z nich lieta kopa castic, podobne ako z brzd. No sranda riadna.

Inac vyvojom sa asi daco porobilo s prevodovkami, zotrvacnikmi, alebo cim. Ide o to, akoby starsie alebo jednoduchsie auta intenzivnejsie brzdili motorom. Duster 1.6 atmo benzin 84kW. Idem na trojke z kopca, brzdim motorom. Zapnem klimu, brzdi to pochopitelne este viac. Rovnaky stav, ale Fabia 2018, 81kW turbobenzin. Tam citim, ze motor brzdi asi tak tretinovou silou oproti Dacii. Zapnem klimu, ziadny rozdiel necitim. Podobne Peugeot Partner 1.5 HDI.
Ryzen 7 3700X | SilentiumPC Fera 3 | Asrock X570M Pro4 | Patriot Viper 4 Blackout 16GB DDR4-3600 CL17 | Gainward RTX4060 Ti Pegasus 8GB | Samsung 970evo Plus 250GB NVMe | Corsair MP510 1TB NVMe | Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Corsair RM550x | 24" BenQ GW2470H | 3x Noctua NF-S12B redux 1200 PWM
Xiaomi Mi 9 Lite 64GB
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5371
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa SKiLEX »

wingo napísal: Po 22. Mar, 2021, 20:27Batérie sa samozrejme recyklovať dajú, v 2019 sa zrecyklovala polovica li-on batérií, kde je dopyt je aj ponuka:
Daju, ale neoplati sa to.
Z mnoziny zrecyklovanych baterii sa zrecykluje 50-60% hmotnosti, to je pravda... ale fakt sa nerecykluje 1/2 bateriek :) naviac recyklacia vacsinou spociva v tom ze vezmes opotrebovane clanky z elektromobilu a putuju niekde do cinskej kolobezky kde to az tak nevadi

Okrem toho, ak sa bude rocne produkovat 10tky milionov elektromobilov, tak aj pri 95% miere recyklacii bude tych 5% solidny pruser

wingo napísal: Po 22. Mar, 2021, 20:27 -->Rozvodná sieť sa samozrejme rieši, 1adad1 spomínal pár info stranu-dve dozadu, napr. throttling a uskladňovanie energie. Throttling je jasný a na vyrovnávanie špičiek a uskladňovanie energie čiastočne slúžia už existujúce zdroje - turbínové elektrárne, vodné a prečerpávačky sú navyše prakticky "prírodná batéria" na uskladnenie prebytočnej energie na neskôr.
Throttling ani vodne elektrarne nie su mozne v takej miere... Ved uz teraz mame na slovensku postavenu vodnu a precerpavaciu elektraren snad vsade kde sa da, a staci to na kolko? 15-20% ? A to este ziadne elektromobily nie su :D prd vo vetre

wingo napísal: Po 22. Mar, 2021, 20:27 -->A na vyrovnávanie špičiek poslúžia aj nové generácie batérií (napr. Austrália to rieši s Teslou), ale aj do siete pripojené elektroautá.
To je snad jedine realna myslienka z tvojho textu, problem je ze to je hudba buducnosti... zatial co elektromobily nastupu teraz hned :D do vtedy si uzijeme blackoutov

wingo napísal: Po 22. Mar, 2021, 20:27 -->So solarom a veternými je to ideálna kombinácia
Solar a veterne su cesta k blackoutom, aboslutne nespolahlivy zdroj energie... ked ti bude 3dni pod mrakom a fukat prisilno/prislabo tak mozes ist s vyvazovanim autobateriami tak doprdele, :D

wingo napísal: Po 22. Mar, 2021, 20:27 -->Ako som spomínal kobaltu čo bol najkritickejší a najtoxickejší prvok pri výrobe batérií sme sa už zbavili a momentálne sa rieši čo s lítiom. Nie je ťažké ho nahradiť, Li-on nie je jediná použiteľná technológia, ale momentálne nie je taký drahý a vzácny aby sa to oplatilo vzhľadom k nevýhodám iných prvkov, napriek tomu sa už teraz veľa investuje do alternatív lebo majú potenciál byť lacnejšie a dostupnejšie. Spomína sa napr. sodík, aktuálne prototypy vraj majú parametre ako Li-on pred 10 rokmi. Za posledných 10 rokov zlacneli batérie 10-násobne, momentálne sú náklady myslím 100USD/kWh a Tesla nedávno oznámila ďalšie zníženie nákladov na polovicu, pričom zároveň neustále stúpa hustota, rýchlosť nabíjania i bezpečnosť a vývoj nespomaľuje, naopak leje sa tam čoraz viac peňazí, o ďalších 10 rokov budeme zase úplne inde.
To je cele to spoliehanie sa na zazraky technologii co som spominal... V skutocnosti sa baterie dost stagnuju, blby 18650 clanok mal v roku 2005 kapacitu tak 2500-2800mAh... teraz o 15r neskor maju top 18650 clanky s nizkou zivnotnostou a nizkym prudom tak 3500max papierovo... Realne sa stale poouzivaju 3000mah a menej

Tesla to kusok posunula asi 3roky dozadu s tym ze prisla s 21700 clankami, ktore sa odtedy tiez niekam neposunuli, a ani sa tak skoro nebudu

Celkovo Elon Musk toho nakecal a nasluboval uz celkom dost

wingo napísal: Po 22. Mar, 2021, 20:27 -->Zvyšok auta nie je komplikovanejší, práve naopak, len automobilky musia vynaložiť veľa peňazí na vývoj nových elektro platforiem takže mainstream elektroautá prídu tak o 5-10 rokov keď sa prvotný vývoj zaplatí.
Auta budu vyrazne drahsie ako su teraz, pretoze uz sa nebudu dotovat automobilkou zo zisku zo spalovacih motorov, ani statom.... Naviac nemozes ocakavat ze ked dopyt po vzacnych kovoch vzrastie o stovky percent, tak zaroven budu zlacnovat :)

wingo napísal: Po 22. Mar, 2021, 20:27 -->A samozrejme presun znečistenia na elektrárne je ekologicky dobrý krok
S tym sa da suhlasit, otazka je ci sa to oplati napriek vsetkym negativam.... A taktiez je podla mna dost nevhodne ze sa elektromobily povazuju za bezemisne :)


Dalej tu nastava otazka aky velky vplyv vobec maju auta na znecistenie, ci by vobec nastal nejaky pozorovatelny rozdiel ak by vsetky auta od zajtra prestali existovat :)

BTW zakazdym ked budes priplacat tisice € za nove auto, srkat kolu cez papierovu slamku a platit nejaku eko dan, tak si spomen ze polka sveta robi toto :)
PC: Ryzen 5600x, Gigabyte B450i aorus pro wifi, Crucial Ballistix 2x8GB 3200mHz, Asus dual 6700xt, Corsair RM750x, FD meshify 2 compact lite, AOC Q3279VWFD8
Zvuk: Panasonic SC-PMX80, ATH M50x
NTB: Thinkpad X270, Probook 440 G7

Návrat na "Automobily a dopravná diskusia"