Stíhače - aerodynamické zázraky

Všetko o vede...
Užívateľov profilový obrázok
Ondro1
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1426
Dátum registrácie: So 29. Mar, 2008, 14:00
Bydlisko: Praha

Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa Ondro1 » Ne 27. Nov, 2011, 15:52

Chcel by som venovať túto tému stíhačkám, ktoré sú jednoducho úžasné stroje. Jednak svojím výkonom, jednak svojou rýchlosťou a jednak manévrovateľnosťou. A to všetko pri váhe niekedy až niekoľko desiatok ton. Už len tá váha nás núti zamyslieť sa, ako je možné, že niečo také ťažké sa udrží vo vzduchu a dokonca ešte aj dokáže vzlietavať z lietadlovej lode, menej než 200m dráhy bez akýchkoľvek podporných zariadení:


Tieto stroje svojou manévrovateľnosťou prekonávajú všetky predpoklady a zaujímavé je, že nie je potreba drahých moderných strojov s vektoringom ťahu na predvádzanie niektorých supermanévrovateľných kúskov:

odporúčam pozrieť v 1:50

Manéver, ktorý švédsky Draken od spoločnosti Saab predvádzal, sa nazýva Pugačevova kobra, podľa testovacieho pilota Viktora Pugačeva, ktorý tento manéver prvý krát predviedol verejnosti v roku 1989 na najznámejšej svetovej airshow, alebo leteckom dni, v Paríži na letisku Le Bourget. Tento manéver bol najprv koncipovaný pre lietadlá Su-27 a predpokladá sa, že rusi ho vedeli už oveľa skôr ako bol prezentovaný verejnosti. Zaujímavé na tomto manévri je, že od jeho vzniku bol štandardným prvkom vo výcviku ruských pilotov. Tento manéver sa ujal aj na lietadlách typu MiG-29.
Obrázok


Ide o to, že pilot agresívne trhne kniplom a vychýli naplno výškovky, čím spôsobí okamžitý zdvih nosa lietadla. Súčasne zníži výkon motorov, aby sa nestalo, že lietadlo bude pokračovať v lete a naberie výšku. Aerodynamický odpor, ktorý je na chvoste lietadla, kvôli jeho väčšej ploche, väčší než na nose, okamžite spôsobí otáčavý pohyb v smere k zemi, čím sa v podstate lietadlo vyrovná. Výsledok je takmer okamžité rapídne zníženie rýchlosti. Tento manéver je využiteľný v súbojoch na krátku vzdialenosť. Správne prevedenie manévru je keď lietadlo približne nestratí ani nenaberie počas manévru žiadnu výšku, čiže rozdiel výšky pri začiatku a pri konci manévru je takmer nulový. Manéver je extrémne náročný na preťaženie a prevedenie manévru v príliš vysokej rýchlosti môže spôsobiť stratu vedomia pilota.

Keď už sme pri supermanévrovateľnosti, tej pomohlo v posledných rokoch vývoj takzvaného vektoringu ťahu:


Ide o natáčanie trysky motora, čím vlastný ťah motora prispieva k manévrovateľnosti, skracuje polomery otáčania a umožňuje lietadlu robiť naozaj šialené a úžasné manévre, naviac v menších výškach a s menším rizikom.


Jedným z najzaujímavejších trikov je Kulbit, vynájdeným Eugenom Frolom, ruským pilotom na Su-37. Ide o otočku o 360° s takým malým polomerom otáčania, že sa pozorovateľovi zdá, že sa lietadlo otáča "na krídle" - že os otáčania vedie cez zadnú hranu krídla lietalda, rovnobežne s touto hranou.


Vektoring ťahu umožňuje veľa rôznych manévrov za hranicou pádu, ako je napríklad J-otočka, imak Herbstov manéver,

kedy už klapky nemajú na ovládanie lietadla žiaden účinok. Zaujímavé je, že táto technológia bola pôvodne navrhnutá na riadenie trajektórie letu balistických striel. Takéto kúsky sú však veľmi nebezpečné, preto majú zvyčajne lietadlá vstavaný limitér uhlu nábehu, ktorý limituje maximálny uhol klapiek voči krídlu.

No dosť bolo o manévrovateľnosti, teraz chvíľku o ťahu. Tieto lietadlá majú tak výkonné motory, že pri správnom uhle nábehu dokážu sa vznášať nejakú tú dobu vo vzduchu, doknca letieť nadzvukovo(až 330m/s) kolmo k zemi, lietať vo výškach hraničiacich s vesmírom a prekročiť rýchlosť zvuku dvoj, niektoré až trojnásobne:


A načo je to dobré? Napríklad ak je pilot babrák :) alebo má zlý deň, nemá problém:

:D :laugh:
No hlavne na "zdrhnutie" nepriateľovi v oblakoch.

Zaujímavosťami sú napríklad lietadlá MiG-31, typ hit & run, s maximálnou rýchlosťou vo výške až 3000km/h, takmer trojnásobnou rýchlosťou zvuku a jeho rýchlejšia verzia MiG-25, ktorej limity siahali až na 3600km/h alebo mach 3,2. Tieto lietadlá taktiež dokázali operovať až vo výške nad 20km, konkrétne MiG-25 je rekordman vo výške výstupu až 36240m(v ktorej mu však už vypli motory). Dnes sa na nich môžeme všetci previesť za nejakých chudobných 25000€:



Konkrétne v "našej" MiG-29. Izvinite za ruštinu... :red:

Ďalšie zaujímavé lietadlá sú typu VTOL, s vertikálnym vzletom a pristátím, ktoré boli vo vývoji od 50. rokov. Prvým bojaschopným lietadlom tohto typu bol dodnes používaný Harrier, ktorý prvý krát vzlietol na konci 60. rokov. Jeho ruským protejškom bol Jak-38.
Obrázok
Tieto lietadlá sú ďalším dôkazom enormného ťahu, ktoré ich motory dokážu vyvinúť. Technológia VTOL je dôležitá najmä na lietadlových lodiach, kde nie je veľa priestoru na vzlet, avšak táto technológia je veľmi ťažká a zaberá zbytočne veľa miesta, plus, lietadlá s touto technológiou kvôli viacerým problémom majú limitovanú rýchlosť na tesne podzvukovú, čím sú absolútne nevhodné na vzdušné súboje.
Jedinou výnimkou je projekt JSF, skratka pre Joint Strike Fighter, ktorého výsledkom je F-35 Lightning, ktorý síce dokáže lietať nadzvukovo, ale je drahý, tučný, nemotorný, ťažkopádny, ťažký a jeho schopnosti vo vzdušnom boji stoja za h... holubníkové vráta. Lockheedi sa ho síce snažia predať ako stíhača, ale, pravdupovediac, aj oproti "starým" MiG-29 a Su-27 nemá šancu, nie to ešte oproti F-22 alebo Su-37... Zaujímavé je, že tento model je vlastne kúpený koncept ruského Jak-141 Freestyle z konca 80tych rokov, ktorého vývoj rusi, vedeli prečo, zastavili.

Jááj, keby radšej dali tých 60mld dolárov do NASA, už by sme mohli lietať na Mars na dovolenku :cry: :facepalm: :wallbash:
A tuto narážame na problémy stíhačiek. Stíhačky sú síce úžasné stroje, ale je to iba veľká a drahá hračka pre chlapcov, ktorí vyrástli z hrajkania sa s autíčkami. Na jednu stranu vývoj technológií stíhacích strojov ovplyvňuje aj civilnú aviatiku a zlepšenia sa z vojenského prostredia dostávajú postupne do civilného a stávajú sa užitočnými pre ľudí, no popri vynaložených peniazoch na vývoj nových stíhačiek je to minimum a jednoducho to nestojí za to. Predstavte si, čo by ľudia dokázali vytvoriť, ak by tie peniaze neboli často premrhané na vývoj stíhačiek, ktoré sa niektoré ani nedostanú do sériovej výroby - čiže totálne vyhodené z okna - ak by sa dali na vedu, keď vývoj jedinej stíhačky stojí od 50 do 60 miliárd $ a iba LHC má rozpočet nejakých "chudobných" 9mld $ a NASA 17mld $.
We'll bang, ok?

Užívateľov profilový obrázok
shiro
najsilnejší, najkrajší, najmúdrejší BOSS
najsilnejší, najkrajší, najmúdrejší BOSS
Príspevky: 6605
Dátum registrácie: Št 21. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Banska Bystrica
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa shiro » Ne 27. Nov, 2011, 19:12

bez stihaciek by si nemal napr. Concorde, ktore lietalo peknych par rokov. Takze by som nepovedal ze z vyvoja stihaciek sa toho k civilom dostane nejako malo. Uz len co sa materialov(schopnych znasat teploty a tlaky) tyka.

Tych 60mld penazi nepomoze ziadnej ceste na Mars pre obycajneho cloveka, ktora je problemom uz len kvoli jej casu...letis tam pol roka.
A LHC vnimam ako este zbytocnejsiu blbinu...niekolko tyzdnom tam urychluju nejake smetie, co sa potom pozraza a vysledkom je co? Velke prd, ktore zije miliardtinu sekundy. Keby to aspon vedeli udrzat aby s tym mohli aj daco robit, no toto je o nicom.
Xeon E3-1231v3, 16GB DDR3, Gigabyte Z97-D3H, Samsung 840evo 120GB, Crucial MX300 525GB, 2x WD 1TB, Gainward GTX1060 6GB, Corsair RM550x, 24" BenQ GW2470H
iPad Air 16GB, iPhone SE 32GB

Užívateľov profilový obrázok
Ondro1
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1426
Dátum registrácie: So 29. Mar, 2008, 14:00
Bydlisko: Praha

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa Ondro1 » Ne 27. Nov, 2011, 19:34

shiro napísal:Tych 60mld penazi nepomoze ziadnej ceste na Mars pre obycajneho cloveka, ktora je problemom uz len kvoli jej casu...letis tam pol roka.
Ono celé financovanie vojny je trošku nanič. Moja veta s letom na Mars bola síce silno metaforická, ale pri dnešnom rozpočte NASA je dosť obdivuhodné čo dokážu, no keby mali rozpočet 3-4x väčší, tých 50-60mld $, dokázali by toho oveľa viac. Tie materiály a technológie poväčšinou vyvíja práve NASA v spolupráci s firmou, ktorá vyvíja stíhačku a ak si aj nejaká firma vyvíja vlastné, ja by som sa nebál, že keby nejestvovala armáda, že by tie materiály a technológie nejestvovali. Ono to všetko so všetkým súvisí a aj keď som osobne fanúšik týchto strojov, nehrám sa na nejakého slepca a snažím sa vidieť aj druhú stránku veci aspoň v mojom poste. Rád by som bol tým chalanom s drahou hračičkou, ale všeobecne mi celkom stačí sa na tie hračičky pozerať a obdivovať na SIAF/NLD. :)
shiro napísal:A LHC vnimam ako este zbytocnejsiu blbinu...niekolko tyzdnom tam urychluju nejake smetie, co sa potom pozraza a vysledkom je co? Velke prd, ktore zije miliardtinu sekundy. Keby to aspon vedeli udrzat aby s tym mohli aj daco robit, no toto je o nicom.
Výsledkom je nový objav a poznanie, poznanie fundamentálnych pravidiel vesmíru. Neviem, čo by si s pár subatomárnymi časticami chcel robiť :D ale veľa by si s nimi nenarobil. Ono práve výskum CERNu je prvé štádium poznania, kedy bádame a pokúšame sa prijsť na fundamentálne princípy fungovania fyziky. Tento výskum sa nám raz určite vyplatí, ale jednoducho bez neho to nejde. Tento výskum môže viesť k vyvinutiu efektívnejších a účinnejších pohonných jednotiek, prípadne nových metód transportu a kreácii či už informácií, alebo hmoty.
We'll bang, ok?

Užívateľov profilový obrázok
OkiGraphics
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1270
Dátum registrácie: So 18. Sep, 2010, 11:20
Bydlisko: Veľké Leváre
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa OkiGraphics » Št 15. Dec, 2011, 18:53

Pripojím sa s jedným krátkym, no fascinujúcim videjkom :-)
MB: ASUS P5Q SE, CPU: Q9400 2.66 GHz -> 3.60 GHz + Arctic Freezer 7 Pro, VGA: ATI sapphire 3870 MSI GTX 560 Ti Twin frozr II PSU: FORTRON Bluestorm II 500W, RAM: Corsair 2x2 GB + 2x1GB 901 MHz DDR2, CASE: Thermaltake M5
Monitor: Dell Ultrasharp U2311H 23 Notebook: HP ENVY 15-j000ec

Užívateľov profilový obrázok
galen
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2355
Dátum registrácie: Št 01. Jún, 2006, 02:00
Bydlisko: Zilina
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa galen » Po 19. Dec, 2011, 01:10

... to sa machruje, ked mas 300 kN za prdelou ...

ale tankovat by som to nechcel :hysterical:
lava, prava, lava, prava ...

Užívateľov profilový obrázok
OkiGraphics
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1270
Dátum registrácie: So 18. Sep, 2010, 11:20
Bydlisko: Veľké Leváre
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa OkiGraphics » Po 19. Dec, 2011, 22:09

Lol, sry, až teraz som si všimol že to video už bolo vprvom príspevku, a to som si myslel, že som videl všetky čo Ondro poslal :-D Tak pardón, aspoň som ho teda vypichol :D
MB: ASUS P5Q SE, CPU: Q9400 2.66 GHz -> 3.60 GHz + Arctic Freezer 7 Pro, VGA: ATI sapphire 3870 MSI GTX 560 Ti Twin frozr II PSU: FORTRON Bluestorm II 500W, RAM: Corsair 2x2 GB + 2x1GB 901 MHz DDR2, CASE: Thermaltake M5
Monitor: Dell Ultrasharp U2311H 23 Notebook: HP ENVY 15-j000ec

Užívateľov profilový obrázok
Ondro1
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1426
Dátum registrácie: So 29. Mar, 2008, 14:00
Bydlisko: Praha

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa Ondro1 » Ut 20. Dec, 2011, 01:08

V poho, ono je to také úžasné, že to video môže byť aj miliónkrát repostnuté. Ono stačí si predstaviť zážih tých prúdových motorov, ktoré ťa začnú ťahať silou 30 ton vpred a sú také výkonné, že musia mať obmedzovač na vysoké rýchlosti, lebo by proste takú rýchlosť, akú dokážu vytiahnuť, jednoducho drak lietadla nevydržal a roztavil sa ako máslo na žeravej dvojplatničke a pilot by sa uvaril vo vlastných telových tekutinách, ktoré keď zaberú ťa to hodí do sedla silou minimálne 5x väčšou než je tiažová a z 0 na 100 sa rozbehne pri poriadnom vytočení za menej času než tie najrýchlejšie autá na svete, potom knipel prudko pritiahnuť, pričom zotrvačné sily na teba pôsobiace sú také silné, že sa ti začne odkrvovať mozog a začneš prestávať vidieť farebne a pri vyrovnaní sa vzniesť keby nebolo popruhov, pár desiatok metrov do vzduchu v stave bez tiaže...
Iný prípad, pri prechode zvukovou bariérou cítiť vibrácie lietadla, keď tu zrazu sa vytvorí nad nosom lietadla rázová vlna, ktorú doslovne môžeš pozorovať, ako sa formuje a tvaruje do tvaru kužeľa(samozrejme, pri priaznivých podmienkach), ucítiš silný otras a potom už len pocit, ako lietadlo reže vzduch ako maslo a svet pod tebou ubieha závratnou rýchlosťou...
Teda osobne som to nezažil, ale ako poznám fyzikálne deje, takto nejako si to predstavujem. Zažil som preťaženie okolo 4G a totálne nulovú tiaž pri lete balistickou krivkou a bolo to jednoducho úžasné, pri prvom mi pilot povedal, chyť sa niečoho, bude to hádzať, no ja som si pomyslel, že veď predsa chodím do posilovne, nejakú tú tiaž vydržím, keď tu zrazu zo sekundy na sekundu mi ruky oťaželi niekoľkonásobne a bezmocne som rozhodil rukami, pričom pri zúfalom pokuse sa niečoho chytiť som takmer vytiahol brzdové klapky na lietadle :D v druhom prípade som si myslel, že to bude ako keď je človek vo vode a pokojne sa vznáša, no realita bola iná. Stredné ucho mi absolútne prestalo pracovať, stratil som orientáciu, nevedel som, kde je hore, kde je dole, do žalúdka sa mi natlačil pocit zvracania, keď zrazu sa veci upokojili a človeka zaplavil veľmi príjemný pocit, ktorý sa jednoducho nedá opísať... :) odporúčam každému si vyskúšať. :good:
We'll bang, ok?

Užívateľov profilový obrázok
OkiGraphics
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1270
Dátum registrácie: So 18. Sep, 2010, 11:20
Bydlisko: Veľké Leváre
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa OkiGraphics » Ut 20. Dec, 2011, 08:14

Raz by som si to určite vyskúšal, no nie som si istý, ako by som to (ne)znášal, na začiatok by mi úplne stačilo klasické (vrtulové) malé lietadielko :-) Pokiaľ viem, z rodiny už nikto nelieta, takže by som si to musel zaplatit, ale myslím si že to už dnes nie je problém, len si vystáť tu nekonečnú radu na daľších leteckých dňoch :D Lietadlá ma v poslednej dobe veľmi fscinujú, občas si zalietam vo FSX, ale to nieje ono, predsalen- ovládať ťah motorov 2ma tlačítkami je dosť iritujúce :D
MB: ASUS P5Q SE, CPU: Q9400 2.66 GHz -> 3.60 GHz + Arctic Freezer 7 Pro, VGA: ATI sapphire 3870 MSI GTX 560 Ti Twin frozr II PSU: FORTRON Bluestorm II 500W, RAM: Corsair 2x2 GB + 2x1GB 901 MHz DDR2, CASE: Thermaltake M5
Monitor: Dell Ultrasharp U2311H 23 Notebook: HP ENVY 15-j000ec

Užívateľov profilový obrázok
Ondro1
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1426
Dátum registrácie: So 29. Mar, 2008, 14:00
Bydlisko: Praha

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa Ondro1 » St 21. Dec, 2011, 02:34

Vystáť rad na niečo prúdové na leteckých dňoch? To aj ide? Naozaj to ponúkajú? Ja som tiež nikdy neletel v ničom prúdovom, vždy len vrtulové vecičky, od Turboleta, cez vrtulník až po Blaníka... Ale sranda môže byť aj vo vrtulovom, napríklad ten beztiažový let som zažil v Turbolete, tak isto ako tie vyššie géčka v takom malom akrobate. :) Ale nie je to drahé, napríklad takých tých 30min v turbolete ma vyšlo na 20 éčok, ono stačí vystihnúť buď parašutistov alebo skupinu ľudí, ono sa do toho lietadla narve tých ľudí dosť, to tú cenu skresá. Osobne som ja vystihol parašutistov, parašutisti z lietadla vyskákali, zostali sme traja plus piloti(ja som bol jediný v tom lietadle, ktorý nebol posádka) a neviem, či sa tak dohodli, alebo to pilotov ukecal, ale pichol si to k zemi balistickou krivkou a spolu s posádkou sme si "dávali Gagarina" :) čiže treba vystihnúť... V podstate oni pokiaľ majú miesto v lietadle, tak berú vyhliadky, pre nich to už je jedno, tých pár kilo navyše, lietadlo už je totiž zaplatené tamdemáčmi, v podstate stačí sa vyskytovať na letisku keď lietajú. A letisiek, kde lietajú je na Slovensku požehnane, však ty si z Levár, to je na skok, dojdi do SE na letisko cez leto, cez víkend, keď chceš, môžem hodiť echo či budú skákať aj budúci rok, možno aj kedy budú, letisko je verejne prístupné, je na ňom bufet, oni sú len radi, pokiaľ im tam nejakí ľudia, čo okolo bicyklujú(okolo je obľúbená neoficiálna cyklotrasa) spravia tržby, lebo to je jeden z mála príjmov, ktoré im zostali po tom, čo prestali vyrábať lietadlá. Inak je "u nás" parkovaný, resp. "handlingovaný" aj Slotov L-29 Delfín a hangár býva cez leto otvorený, čiže sa dá aj mrknúť dovnútra, ale zalietať si na ňom by asi bola iná káva, vraj letová hodina stojí okolo 2000 eur. Aj personál letiska je milý, dá sa dohodnúť pilota na súkromné "výlety" :D a nie je to ani až tak drahé, hodinka vyjde niečo okolo 150 eur, čo je dosť fajn, oproti tomu, čo ponúkajú na leteckých dňoch. Jediné, čo v SE nie je sú vrtuľníky, ale tie majú v Holíči. Ale s letiskom v Holíči skúsenosti nemám, tam som lietal len cez letecký deň, čo ponúkajú každý rok niekedy v auguste. Ale počítaj, že vrtuľník ťa vyjde niekoľkonásobne drahšie, ale oproti lietadlu je to fajn zmena. Taktiež si pri súkromnom lete môžeš aj zapilotovať(lietadlo určite, vrtuľník asi ťažko), nič svetoborné, ale rozhodne lepšie ako spomínaš FSX :)
We'll bang, ok?

Užívateľov profilový obrázok
Per
Autor FAQ
Autor FAQ
Príspevky: 12085
Dátum registrácie: Pi 13. Jún, 2008, 20:01
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa Per » St 21. Dec, 2011, 03:29

a ktora je dnes best ,suchoj nie ?

Užívateľov profilový obrázok
Ondro1
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1426
Dátum registrácie: So 29. Mar, 2008, 14:00
Bydlisko: Praha

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa Ondro1 » St 21. Dec, 2011, 15:58

Vieš čo, nedá sa úplne povedať, že ktorá je najlepšia, pretože veľmi závisí od pilota. Totiž dobrý pilot zostrelí toho zlého aj keď je zlý na F-22 a dobrý na prastarej MiG-21. Môj názor je, že jednoznačne najlepšie lietadlá sú Suchoje, Su-35 špeciálne, ale dosť hmly je okolo Raptora, aj keď som čítal, že to je lietadielko z papieru(pancierom). Ale skôr si myslím, že sú na rovnakej úrovni a naozaj sa líšia iba tým, kto vnútri sedí. Proste sú to kvalitné mašiny. Ale dizajnovo by som sa skôr prikláňal k Su, je to nádherný stroj, ono tieto Suchoje rusi robili podľa orlov, keď si všimneš, ešte aj kokpit majú opticky trošku akoby zahnutý, čo naozaj pekne symbolizuje orlí zobák, kdežto Raptor je taký usmievavý Bígl a to má nejaký ten psychologický vplyv.
We'll bang, ok?

Bumpy_SK
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2629
Dátum registrácie: Ne 14. Feb, 2010, 11:06
Bydlisko: Levice

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa Bumpy_SK » St 21. Dec, 2011, 23:04

zalezi ci si rus alebo american, ak rus tak lubovolne sucko (naj asi pak-fa) ak american tak f-22, este cinania maju nieco na sposob f-22 :-)
hento su naprd lietadla, jedina vyhoda, ze ide pokrok dopredu, prave lietadla su vrtulove :P
| Intel Core i5-2500K @ 4,5GHz + NOCTUA NH-D14 P14 + Fractal Fan | ASUS P8P67 | 2x4GB Kingston 1333 CL9 | Gigabyte Radeon 6850 1GB WindForce + Accelero S1 Rev.2 + P12 | Seagate 500GB 7200.12 ST3500418AS + Acutake DarkDisc2 | SeaSonic X-560 | Fractal Design Define R3 BlackPearl + 2x TBSilence 12cm| NEC DVD-RW | BenQ EW2420 | G500 | TAITO | SideWinder X4 |
Dell D420

Užívateľov profilový obrázok
Ondro1
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1426
Dátum registrácie: So 29. Mar, 2008, 14:00
Bydlisko: Praha

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa Ondro1 » Št 22. Dec, 2011, 00:40

PAK-FA a J-20 sú len prototypy, to nemôžeš porovnávať. U nich sa jednoducho objektívne zhodnotiť letové vlastnosti nedajú.
We'll bang, ok?

Užívateľov profilový obrázok
OkiGraphics
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1270
Dátum registrácie: So 18. Sep, 2010, 11:20
Bydlisko: Veľké Leváre
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa OkiGraphics » Pi 23. Dec, 2011, 16:27

:-) Čo dodať
MB: ASUS P5Q SE, CPU: Q9400 2.66 GHz -> 3.60 GHz + Arctic Freezer 7 Pro, VGA: ATI sapphire 3870 MSI GTX 560 Ti Twin frozr II PSU: FORTRON Bluestorm II 500W, RAM: Corsair 2x2 GB + 2x1GB 901 MHz DDR2, CASE: Thermaltake M5
Monitor: Dell Ultrasharp U2311H 23 Notebook: HP ENVY 15-j000ec

Užívateľov profilový obrázok
Shatterhand
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 3143
Dátum registrácie: Št 26. Mar, 2009, 16:45
Bydlisko: Bratislava

Re: Stíhače - aerodynamické zázraky

Príspevok od užívateľa Shatterhand » Pi 23. Dec, 2011, 23:09

Keby ste boli na dňoch NATO v Česku(tuším v polke Spetmebra to bolo), tak by ste takéto veci a ešte lepšie videli na živo. Boli to "Turkish stars" a ešte to aj komentoval jeden Turek striedavo po anglicky a striedavo po česky :D
"Mind always fails first". "The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crises." "Tvrdiť, že vám nezáleží na práve na súkromie, lebo nemáte čo skrývať...je to isté...ako keď poviete, že vám nezáleží na slobode prejavu, lebo nemáte čo povedať."
Spoiler: ukázať
#1 PC: CPU Intel Core i7 920 rev. D0@2.93GHz MB ASUS P6T Deluxe V2 GPU Sapphire Radeon HD5850 Toxic RAM 3x4GB kit 1333Mhz HDD Seagate Barracuda 7200.12 1TB PSU Enermax Liberty ELT 500W 80+ CASE Thermaltake Swing
#2 PC: CPU Intel Xeon L5639@2.4GHz MB MSI Eclipse SLI GPU AMD Radeon HD7970 GHz Ed. W3X RAM 3x4GB Kingston KHX 1600MHz CL9 @1333Mhz HDD#1 Crucial MX100 250GB @SATAII PSU Enermax Revolution 950W 80+ Silver CASE Enermax iVektor black Chladenie CM Seidon 120V-FAN Enermax Magma @CPU; 3x Noctua NF S12B FLX - 3x top push

Napísať odpoveď

Návrat na "Veda všeobecne"